Het houden van een amusante speech

17-06-2022 Loes KusterArtikelen Modelleringsverslagen 14 minuten leestijd

Modelleringsverslag van Loes Kuster

1. De reden dat ik dit heb gemodelleerd

De reden dat ik dit gemodelleerd heb, is dat ik heel erg veel bewondering heb voor mensen die op een ontspannen en ludieke wijze een speech kunnen houden. Ik zou dat zelf ook graag willen kunnen, omdat je hiermee iets moois kunt betekenen voor iemand, omdat je kunt bijdragen aan de feestvreugde. Je kunt degene die toegesproken wordt een fijn gevoel geven, je toont betrokkenheid.Daar zou ik zelf ook graag meer een bijdrage aan willen leveren.

Degene die ik gemodelleerd heb is Koen. Hij zit in onze vriendenkring en bij het vieren van verjaardagen en speciale kroonjaren wordt er een sketch opgevoerd. Hij is dan degene die de speech houdt. Zelfs gasten vragen of ze hem kunnen inhuren. Het is erg leuk om naar hem te luisteren.

Wat het verschil maakt met anderen die ik heb horen speechen is dat enerzijds zijn inhoud humoristisch is en anderzijds zijn performance het leuk maakt om naar hem te luisteren. Inhoud en vorm zijn dus beiden belangrijk. De een kan niet zonder de ander.

Wat betreft de inhoud: wat maakt iets humoristisch?

  • Door een onverwacht antwoord op een bepaalde vraag of ontknoping.
  • Door gebruik te maken van een verrassende wending of ontknoping.
  • Door iets van leedvermaak te vertellen, iets onhandigs van de persoon of iets waar hij pech mee heeft gehad.
  • Door een anekdote te vertellen, (beetje aanzetten en beetje uitvergroten) uit het leven van degene die het betreft.
  • Door bepaalde gewoonte of samenspel van gewoontes van menselijk gedrag uit te vergroten.
  • Twee items combineren die iets absurds vormen.
  • Een woordspeling.

Wat betreft performance: wat maakt iets humoristisch?

  • Door na je vraag een goede timing van stilte in te bouwen creëer je spanning. Het antwoord, de ontknoping of verrassende wending geeft dan de ontlading of opluchting.
  • Als je een anekdote vertelt er dan zelf ook wat om lachen.
  • Ontspannen, zelfverzekerd en vol vertrouwen aanwezig zijn.
  • Goed gebruik maken van stem, intonatie, hard/zacht, langzaam/snel.
  • Het verbale goed laten ondersteunen door het non-verbale, je hele lijf congruent laten meebewegen met wat je zegt.
  • Ruimte innemen, bewegen, goed contact leggen met het publiek.

Toen ik in gesprek ging met Koen, kwam ik tot de ontdekking dat een goede voorbereiding voor hem heel belangrijk is, terwijl ik dacht dat hij dat wel even uit zijn mouw schudde. En dat een belangrijke voorwaarde is dat je tijdens de speech ontspannen aanwezig kunt zijn, rust ervaart in je lijf en vertrouwen hebt in jezelf.Pas dan kun je iets op een leuke amusante manier vertellen, een soort van spanning opbouwen en is er ook ruimte voor spontaniteit.

2. Doel van de techniek

Deze techniek is bedoeld voor iedereen die iemand ter gelegenheid van een speciale gelegenheid op een positieve, leuke manier wil toespreken. Het kan zijn vanwege een verjaardag, jubileum, afscheid of andere reden. Maar hoe doe je dat op een dusdanige wijze dat het geen saai verhaal maar een amusante voordracht wordt. Dat is de insteek van deze techniek. De techniek bestaat uit 2 onderdelen.A. De voorbereidingB. De speech zelf

3. Hoe weet jij dat de gebruiker van deze techniek zijn/haar doel heeft bereikt?

Ik weet dat de gebruiker zijn/haar doel heeft bereikt als ik zie dat hij/zij tijdens een speech een logisch opgebouwd verhaal vertelt, waar om gelachen wordt, kan kort zijn of lang, hard of zacht en dat ik merk dat andere gasten aandachtig luisteren en stil zijn, er niet gepraat wordt, het de moeite vinden om naar te luisteren, er een ontspannen sfeer hangt. Ik zie dat de toegesprokene zichtbaar geniet, een lach op zijn gezicht heeft.Als ik zie dat de gebruiker er op een ontspannen manier bijstaat, in zijn element is, plezier uitstraalt, zijn inhoud, dat wat hij zegt in harmonie is met zijn non-verbale gedrag, qua stemgeluid, gebaren, manier van bewegen. Ik zie dat hij er zelf lol in heeft, ik het een amusante speech vind, spanning voel van wat er nog komen gaat.

4. Techniek

A.Voorbereiding

Stap 1 : Informatie verzamelen

 Instructie:

  • Denk aan de persoon, sluit je even af. (Ad)
  • Maak een soort van scan, ga brainstormen (Vc), probeer zo veel mogelijk thema’s te vinden die kenmerkend zijn of betrekking hebben op de persoon.
  • Denk aan iets van leedvermaak, waarin was hij/ zij onhandig of heeft hij pech mee gehad.
  • Bedenk een anekdote over de persoon.
  • Laat het dan los.
  • Maak je hoofd leeg bijvoorbeeld door te gaan hardlopen, wandelen, douchen. (EG)
  • Mijmer over de persoon. (Ad Vc)

Zintuiglijk specifiek:Ik weet dat ik een speech moet gaan houden en denk aan de persoon. Ik maak een soort van scan, wat weet ik over hem/haar.Ik sluit me even af en concentreer me even helemaal op die persoon. Laat vanuit mijn onderbewuste boven komen wat er komt, een thema, gewoonte of anekdote. Ik denk aan iets van leedvermaak.Soms komt er gelijk wat boven soms ook niet. Ik laat het los.Ik ben terwijl ik aan het hardlopen ben of onder de douche sta in soort van trance, krijg een ingeving, ik zie een nieuw thema, een gewoonte, een anekdote.Ik zie dan een link naar iets anders grappigs. Ik raak in een soort van flow, waarbij er van alles oppopt, er volgen allerlei links. Heb er zelf lol om.

 

Stap 2: Ordenen van informatie

Elk onderwerp moet grappige elementen hebben. (Kc)Iets grappigs is bijvoorbeeld een anekdote, iets van leedvermaak, een gewoonte uitvergroten, een woordspeling of iets absurds combineren. Je probeert bij elk onderwerp naar de “grap” toe te praten. De essentie daarvan (kan een woord of zin zijn) onthoud je want dat is essentieel in je verhaal.

Instructie:

  • Selecteer de onderwerpen
  • Schrijf de grappige elementen op
  • Koppel aan iedere onderwerp een grappig item, bv anekdote of leedvermaak of
  • Vergroot een bepaald onderwerp of gewoonte uit.

Zintuiglijk specifiek:Ik schrijf de onderwerpen op, zet ze onder elkaar. Naast ieder onderwerp een woord of zin met iets grappigs. Dit kan zijn :een anekdote , een onhandigheid van de persoon, iets waar hij veel pech mee heeft gehad, een eigenaardigheid of een gewoonte die ik uitvergroot, een woordspeling, of een verrassende wending/ontknoping.

 

Stap 3: Logische volgorde maken

Instructie:

  • Ga na hoe je de onderwerpen (met grappig woord of zin) logisch in elkaar kunt laten overgaan en er een samenhangend verhaal van kunt maken. (Ad)
  • Bepaal een volgorde van de onderwerpen (met grappig woord of zin), zoek een verbinding, waardoor het een vloeiend geheel wordt, geen hak op de tak verhaal.
  • Zorg dat het niet langer dan 5-10 min duurt.
  • Bepaal een pakkende openingszin in vragende vorm.
  • Bepaal een afsluitende zin.
  • Zet dit als een raamwerk op papier, evt. in verschillende kleuren.
  • Zet dit raamwerk op netvlies. (Vc)

Zintuiglijk specifiek:Ik schuif wat met de onderwerpen op papier, zoek naar een verbinding totdat het een samenhangend verhaal wordt.Terwijl ik dit doe bedenk ik een passende openingszin in vragende vorm met bijpassend ludiek antwoordTeken dit uit in een raamwerk.Zet dit raamwerk op mijn netvlies, ik zie dan woorden van de onderwerpen in zwart, de grappige elementen in rood. Groene lijn tussen de onderwerpen.

 

Stap 4: Verhaal in jezelf vertellen

Instructie:

  • Ga verhaal globaal in je hoofd vertellen, (Ad) terwijl je jezelf voor de toegesprokene ziet staan. (Vc)
  • Zet het raamwerk boven de persoon die je toespreekt. (Vr)
  • Denk na over intonaties, welk woord of zin wil je benadrukken, welke woorden ga je uitvergroten. (Ad)
  • Dit doe je aantal keren om het te kunnen onthouden.
  • Neem de tijd op

Zintuiglijk specifiek:Ik zie mezelf staan voor de toegesprokene, ik zie het raamwerk er boven hangen en vertel het verhaal in mezelf om te kijken of het loopt, luister naar mezelf, hoor mezelf praten.Ik merk dat ik bepaalde woorden wil benadrukken, daar accenten leg.

 

Stap 5: Fase vlak voor optreden

Instructie:

  • Sluit je even af, trek je even terug, is nodig voor de focus op het verhaal. (K)
  • Maak dan een beeld hoe je jezelf daar zo ziet staan. (Vc)
  • Zie het raamwerk met de onderwerpen en grappige elementen (Vr) in de lucht hangen.
  • Begin in gedachte je verhaal (Ad)

Zintuiglijk specifiek:Ik voel wat spanning in mijn buik, concentreer me op wat ik zo ga zeggen. ik zie mezelf staan, kijk naar degene die wordt toegesproken, die zie ik heel scherp. Het publiek wat vager. Begin in gedachten mijn verhaal. Ik put vertrouwen uit het feit dat ik het goed heb voorbereid.

 

Stap 6: Podium oplopen

Instructie:

  • Laat je lijf in volledige ontspanning komen. (K)
  • Activeer gevoel van zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid. (K)
  • Activeer hiervoor indien nodig een anker om je goed te voelen.
  • Zorg dat je er zin in hebt, je in een vrolijke mood bent. (evt. via hulpbron anker activeren) (K)
  • Kijk even rond in de groep (daarmee maak je contact) en focus je dan op de toegesprokene. (V)
  • Zie het raamwerk boven de persoon die je gaat toespreken hangen.

Zintuiglijk specifiek:Ik voel de spanning wegstromen en voel mijn lijf van onderaf vol energie stromen. Voel mijn schouders breed, ik neem een open houding aan en voel een glimlach op mijn gezicht, ik geloof in mijzelf, in mijn verhaal, voel een opgewektheid, heb er zin in, voel ontspanning in mijn gezicht, een soort van glimlach. Voel me heel dicht bij mezelf. Ik denk wat is het leuk om hier te staan, iets leuks te vertellen voor…..Ik zie de groep en kijk de persoon aan.Mijn raamwerk zie ik boven de toegesprokene hangen.

 

B. Speech houden

Stap 7: Goede timing

Door na je vraag een goede timing van stilte in te bouwen creëer je spanning. Het antwoord/de ontknoping/verrassende wending geeft dan de ontlading of opluchting. Door dit te gebruiken in combinatie met de humoristische inhoud geeft een komisch, amusant geheel.

Instructie:

  • Maak contact met de toegesprokene door hem/haar aan te kijken. (K, V)
  • Loop in zijn/haar richting. (EG)
  • Begin met de pakkende openingszin in vragende vorm.
  • Hou moment stil.
  • Als spanning voldoende is opgelopen kom dan met verrassend ludieke antwoord.
  • Laat je lijf congruent meebewegen met de woorden, beweeg je armen, loop. (K)
  • Benadruk met je stem (A), juiste intonatie en met je armen wat je gaat zeggen. (K)
  • Vertel aan de hand van raamwerk je verhaal door veel gebruik te maken van vragende vorm, moment van stilte en dan het verrassende ludieke antwoord.

Zintuiglijk specifiek:Ik maak contact met de toegesprokene, loop in zijn/haar richting.Lieve/ beste… (bijvoorbeeld: wij zijn met onze vriendengroep aan het brainstormen geweest over wat jou nou het meest typeert. Weet je wat er uit kwam?? (even stil) Je raadt het nooit… (laat wat langere stilte vallen). Ik zie de persoon met grote ogen kijken, merk dat de groep stil wordt, voel dat de spanning wat oploopt en als hij weer iets af gaat nemen, zeg ik: het was unaniem stil!!Ik zie en hoor de toegesprokene lachen, voel wat hilariteit en merk dat meer mensen in mijn richting bewegen, voel een chemie bij de groep. Denk dit gaat goed. Ik voel mij verder ontspannen, mijn armen losser, voel me in mijn element Vervolg mijn verhaal, beweeg mijn lijf mee met mijn woorden, praat met duidelijke stem, afwisselend hard en zacht.Ik vervolg mijn verhaal aan de hand van het raamwerk, voer de spanning op door dingen in vragende vorm te zeggen, verhef mijn stem, loop naar de persoon toe, sla mijn armen wijd uit naar voren, hou dan even stil, voel de spanning weer oplopen, ik vertel de clou. Ik voel de ontlading.Ik hoor dat er gelachen wordt. Ik voel tinteling in mijn lijf. Krijg er steeds meer lol in. Ik merk dat ik wat van mijn raamwerk afwijk en inspeel op wat er gebeurt, ga improviseren. Beëindig mijn speech met slotzin.

 5. Belangrijke overtuigingen en criteria 

De expert gaat bij het houden van een speech uit van de volgende

Overtuigingen: 

  • Goede voorbereiding voorwaarde voor amusante speech. 
  • Goede voorbereiding geeft rust en vertrouwen, waardoor ik ontspannen aanwezig kan zijn. Degene voor wie je speecht krijgt aandacht en vindt dat leuk. 
  • Door deze speech bezorg ik de toegesprokene een vrolijke stemming. 
  • Ik vind het leuk om dit te doen.
  •  Ik geloof in mezelf. Ik voel me zelfverzekerd.
  • Alleen met zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid, innerlijke rust kun je iets ludieks neerzetten. 
  • Een verrassende pakkende openingszin pakt aandacht van publiek.
  • Goede timing essentieel tijdens speech.

Criteria: 

  • Informatie
  • Rustige omgeving 
  • Voldoende voorbereidingstijd 
  • Ontspannen gevoel 
  • Inspiratie 
  • Je moet er zelf lol in hebben 
  • Gevoel voor humor 
  • Speech moet leuk zijn voor degenen die wordt toegesproken 
  • Degene die toegesproken wordt oogt blij
  • Publiek luistert, is stil 
  • Speech moet niet te lang duren, 5 -10 min

Expert gaf via MindSonar aan dat in de voorbereiding informatie, rustige omgeving, voorbereidingstijd en ontspannen gevoel leidt tot inspiratie. Dit is waar het hem uiteindelijk om gaat, dit is voor hem het hoogste goed.

6. Welke hindernissen verwacht ik bij de doelgroep?

Probleem 1Er komen in de voorbereiding te weinig grappige items boven van de persoon die je wil toespreken.Oplossing:Creatieve deel aanspreken. Wanneer was je heel creatief, kwamen bij jou mooie ideeën boven. Dat verankeren en van daaruit dromen over de betreffende persoon. Om meer grappige elementen te vinden activeer je deel waarin je zelf veel humor ha
d, in humoristische bui was, je erg moest lachen om anderen of om jezelf. Of creativiteit en humor samen laten vallen in collapsing anchors.

Probleem 2Het lukt niet om een beeld van het raamwerk te zienOplossing:

Hulpbron ‘het zien van beelden van abstracte onderwerpen’ activeren en overbrengen.

Probleem 3

Spanning voelen als je voor groep staat.Oplossing:

Kijken welke overtuiging hieraan ten grondslag ligt.Indien probleem op overtuigingsniveau ligt dan overtuigingsveranderende techniek toepassen, (reimprint, reframing op levenslijn of wegspinnen van het gevoel, evt. remodeling indien je belemmerende stem hoort).Indien op vermogensniveau: circle of excellence om in ontspannen state te komen. Of ervaren waar de spanning, hetgeen samengebalde energie is, met name zit, eventueel een kleur geven en de energie uitnodigen om zich te verspreiden over het hele lijf, waardoor je in prettige alertheid toestand komt.

Probleem 4Bang zijn tekst kwijt te zijn.Oplossing:Anker maken voor ontspannen, vol vertrouwen en zelfverzekerd aanwezig zijn Dit activeren indien je draad kwijt bent.Ook zeggen tegen publiek, “waar was ik ook al weer gebleven,” geeft ook ruimte.

Probleem 5Je publiek reageert wat minder enthousiast dan je verwacht had.Oplossing:Vertrouw op het feit dat je voor jouw gevoel een goed verhaal hebt voorbereid. Evt. anker zelfvertrouwen activeren.Als je innerlijke rust hebt, kun je ook tijdens de speech besluiten nemen, onderwerpen overslaan of inkorten. Het wordt dan wel meer “geconcentreerd werken”.

7. Belangrijkste stap

Volgens de expert is de voorbereiding het belangrijkst, weten wat je wil gaan vertellen.Zonder goede voorbereiding wordt het een flop.Verder bij performance is goede timing het belangrijkst. Dat bouwt spanning op en daarna de ontlading.

 8. Metaprogramma’s

De metaprogramma’s die hij tijdens voorbereiding gebruikt zijn met name:

  • Reactief (denkt goed na over wat hij gaat vertellen)
  • Voldoet wel (bekijkt welke info hij kan gebruiken)
  • Controle binnen zelf
  • Globaal (verzamelt eerst globaal info)
  • Opties (kijkt naar de mogelijkheden)
  • Interne referentie (gaat uit van wat hij leuk vindt)
  • Er naar toe (gaat goed op zijn doel af)
  • Visueel (maakt plaatjes van onderwerpen/raamwerk)

De metaprogramma’s die hij tijdens de speech gebruikt zijn met name:

  • Proactief (stapt vol vertrouwen publiek in, op toegesprokene af)
  • Externe referentie (kijkt hoe publiek reageert, stemt daar op af) maar ook interne referentie (ik heb goede speech voorbereid en als publiek minder enthousiast reageert blijf ik bij mezelf)
  • Kinesthetisch (maakt veel gebruik van armbewegingen, heen en weer lopen)

9. Commentaar 

De techniek bestaat eigenlijk uit 2 onderdelenA. VoorbereidingB. Speech zelf

Je zou hier 2 aparte technieken van kunnen maken.

Wat deelnemers zeggen

  • Deze NLP training levert technieken en vaardigheid op, maar ook grote inzichten, waardoor ik spijt heb dat ik dit niet 10 jaar eerder heb gedaan.

    Gerrit-Jan Baars
    - CEO
  • RETeC is not for the ‘weak’. Het daagt uit, het verandert je beeld over verandering en biedt een diepgaande methode aan die je kunt inzetten voor een grote verscheidenheid aan vraagstukken van cliënten. RETeC is, in mijn werk als coach en voor mijn cliënten, levensveranderd!

    Kerim Albudak
    - Coach
  • Het boek RELIEF en de bijbehorende RETeC methode bieden een unieke aanpak. Ik kwam er al snel achter dat RETeC tot doorbraken leidt bij cliënten waar al mijn andere modellen faalden, of waar de vooruitgang traag verliep. Dit is niet alleen een andere techniek, maar een ander paradigma! RELIEF en RETeC gaven mij de kans mijn werk te vernieuwen. Ik kan de RETeC-trainingen van Wassili ten zeerste aan iedereen aanbevelen!

     

    Jos van Boxtel
    - Auteur, therapeut, coach en trainer
  • RETeC is een revolutionaire nieuwe coachingmethode, gebaseerd op onze onvermijdelijke neurologie. RETeC werkt snel, diepgaand en verrassend, en biedt blijvend resultaat. Voor al die hardnekkige issues waarvoor we geen echte oplossing vonden, brengt RETeC opluchting. En van daaruit kunnen we verder. Het is mind blowing, telkens weer.

     

    Maddy van der Corput
    - Business coach
  • Mijn ervaring met RETeC is dat het een bijzonder diepgaande vorm van therapie en coaching is die naar het ontstaansmoment van een probleem gaat en daar een blijvende verandering teweeg brengt. RETeC gebruik ik dan ook dagelijks in mijn praktijk. Mijn cliënten ervaren wezenlijke verschuivingen in hun problematieken. Tot nu toe ken ik geen elke vorm van therapie die dit op z’n snelle en effectieve manier doet. De opleiding tot RETeC-coach is dan echt een enorme aanrader! 

    Mathilde Vos
    - Acupuncturist, hypnotherapeut
  • Wassili haalt het beste uit mensen en uit dit materiaal! Ik vind hem een fantastische trainer.

    Lucas Derks
    - PhD
  • Mijn inzicht in onze constante voorspellingen i.c.m. ons energiebudget heeft door RETeC mijn ogen voor altijd geopend. Want het kunnen veranderen van ‘verkeerde’ betekenissen van gevoelde en jaren(!)lang doorleefde ervaringen voelt als een levensechte ervaring en: dat is het ook.

    Fabian Saro
    - Docent
  • Wat een leuke en leerzame dag was het. Dank voor de organisatie, ik heb genoten van de mensen, de verbinding en de verwondering weer. Het was een succes.
    Miriam Volp
    - Senior juridisch beleidsadviseur
  • Wat mij aanspreekt is de veiligheid, de rust en de diepgang die je met elkaar bereikt. Door de organisatieopstellingen heb ik beter leren luisteren naar het onbewuste en vertrouwen op sensitiviteit. Het heeft mij diepere inzichten gegeven en een bredere blik op oplossingsrichtingen. Dit is een verrijking voor iedere professional. Samenwerkend in een team, of in een leiderschaps- , verander- of transitierol. 

    Els Geeris
    - Senior adviseur bij een kennisinstituut
  • Wassili geeft in de RETeC Foundation Training een heldere uitleg van de theorie én toepassingsmogelijkheden van de RETeC methode. En ik heb zelf mogen ervaren hoe effectief deze methode is. Ik ben heel enthousiast en ga hier zeker mee verder in mijn werk als mediator en coach.
    Monique Schellekens
    - Advocaat, mediator en coach