Modelleringsverslag van Loes Kuster
De reden dat ik dit gemodelleerd heb, is dat ik heel erg veel bewondering heb voor mensen die op een ontspannen en ludieke wijze een speech kunnen houden. Ik zou dat zelf ook graag willen kunnen, omdat je hiermee iets moois kunt betekenen voor iemand, omdat je kunt bijdragen aan de feestvreugde. Je kunt degene die toegesproken wordt een fijn gevoel geven, je toont betrokkenheid.Daar zou ik zelf ook graag meer een bijdrage aan willen leveren.
Degene die ik gemodelleerd heb is Koen. Hij zit in onze vriendenkring en bij het vieren van verjaardagen en speciale kroonjaren wordt er een sketch opgevoerd. Hij is dan degene die de speech houdt. Zelfs gasten vragen of ze hem kunnen inhuren. Het is erg leuk om naar hem te luisteren.
Wat het verschil maakt met anderen die ik heb horen speechen is dat enerzijds zijn inhoud humoristisch is en anderzijds zijn performance het leuk maakt om naar hem te luisteren. Inhoud en vorm zijn dus beiden belangrijk. De een kan niet zonder de ander.
Wat betreft de inhoud: wat maakt iets humoristisch?
Wat betreft performance: wat maakt iets humoristisch?
Toen ik in gesprek ging met Koen, kwam ik tot de ontdekking dat een goede voorbereiding voor hem heel belangrijk is, terwijl ik dacht dat hij dat wel even uit zijn mouw schudde. En dat een belangrijke voorwaarde is dat je tijdens de speech ontspannen aanwezig kunt zijn, rust ervaart in je lijf en vertrouwen hebt in jezelf.Pas dan kun je iets op een leuke amusante manier vertellen, een soort van spanning opbouwen en is er ook ruimte voor spontaniteit.
Deze techniek is bedoeld voor iedereen die iemand ter gelegenheid van een speciale gelegenheid op een positieve, leuke manier wil toespreken. Het kan zijn vanwege een verjaardag, jubileum, afscheid of andere reden. Maar hoe doe je dat op een dusdanige wijze dat het geen saai verhaal maar een amusante voordracht wordt. Dat is de insteek van deze techniek. De techniek bestaat uit 2 onderdelen.A. De voorbereidingB. De speech zelf
Ik weet dat de gebruiker zijn/haar doel heeft bereikt als ik zie dat hij/zij tijdens een speech een logisch opgebouwd verhaal vertelt, waar om gelachen wordt, kan kort zijn of lang, hard of zacht en dat ik merk dat andere gasten aandachtig luisteren en stil zijn, er niet gepraat wordt, het de moeite vinden om naar te luisteren, er een ontspannen sfeer hangt. Ik zie dat de toegesprokene zichtbaar geniet, een lach op zijn gezicht heeft.Als ik zie dat de gebruiker er op een ontspannen manier bijstaat, in zijn element is, plezier uitstraalt, zijn inhoud, dat wat hij zegt in harmonie is met zijn non-verbale gedrag, qua stemgeluid, gebaren, manier van bewegen. Ik zie dat hij er zelf lol in heeft, ik het een amusante speech vind, spanning voel van wat er nog komen gaat.
Stap 1 : Informatie verzamelen
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik weet dat ik een speech moet gaan houden en denk aan de persoon. Ik maak een soort van scan, wat weet ik over hem/haar.Ik sluit me even af en concentreer me even helemaal op die persoon. Laat vanuit mijn onderbewuste boven komen wat er komt, een thema, gewoonte of anekdote. Ik denk aan iets van leedvermaak.Soms komt er gelijk wat boven soms ook niet. Ik laat het los.Ik ben terwijl ik aan het hardlopen ben of onder de douche sta in soort van trance, krijg een ingeving, ik zie een nieuw thema, een gewoonte, een anekdote.Ik zie dan een link naar iets anders grappigs. Ik raak in een soort van flow, waarbij er van alles oppopt, er volgen allerlei links. Heb er zelf lol om.
Stap 2: Ordenen van informatie
Elk onderwerp moet grappige elementen hebben. (Kc)Iets grappigs is bijvoorbeeld een anekdote, iets van leedvermaak, een gewoonte uitvergroten, een woordspeling of iets absurds combineren. Je probeert bij elk onderwerp naar de “grap” toe te praten. De essentie daarvan (kan een woord of zin zijn) onthoud je want dat is essentieel in je verhaal.
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik schrijf de onderwerpen op, zet ze onder elkaar. Naast ieder onderwerp een woord of zin met iets grappigs. Dit kan zijn :een anekdote , een onhandigheid van de persoon, iets waar hij veel pech mee heeft gehad, een eigenaardigheid of een gewoonte die ik uitvergroot, een woordspeling, of een verrassende wending/ontknoping.
Stap 3: Logische volgorde maken
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik schuif wat met de onderwerpen op papier, zoek naar een verbinding totdat het een samenhangend verhaal wordt.Terwijl ik dit doe bedenk ik een passende openingszin in vragende vorm met bijpassend ludiek antwoordTeken dit uit in een raamwerk.Zet dit raamwerk op mijn netvlies, ik zie dan woorden van de onderwerpen in zwart, de grappige elementen in rood. Groene lijn tussen de onderwerpen.
Stap 4: Verhaal in jezelf vertellen
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik zie mezelf staan voor de toegesprokene, ik zie het raamwerk er boven hangen en vertel het verhaal in mezelf om te kijken of het loopt, luister naar mezelf, hoor mezelf praten.Ik merk dat ik bepaalde woorden wil benadrukken, daar accenten leg.
Stap 5: Fase vlak voor optreden
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik voel wat spanning in mijn buik, concentreer me op wat ik zo ga zeggen. ik zie mezelf staan, kijk naar degene die wordt toegesproken, die zie ik heel scherp. Het publiek wat vager. Begin in gedachten mijn verhaal. Ik put vertrouwen uit het feit dat ik het goed heb voorbereid.
Stap 6: Podium oplopen
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik voel de spanning wegstromen en voel mijn lijf van onderaf vol energie stromen. Voel mijn schouders breed, ik neem een open houding aan en voel een glimlach op mijn gezicht, ik geloof in mijzelf, in mijn verhaal, voel een opgewektheid, heb er zin in, voel ontspanning in mijn gezicht, een soort van glimlach. Voel me heel dicht bij mezelf. Ik denk wat is het leuk om hier te staan, iets leuks te vertellen voor…..Ik zie de groep en kijk de persoon aan.Mijn raamwerk zie ik boven de toegesprokene hangen.
Stap 7: Goede timing
Door na je vraag een goede timing van stilte in te bouwen creëer je spanning. Het antwoord/de ontknoping/verrassende wending geeft dan de ontlading of opluchting. Door dit te gebruiken in combinatie met de humoristische inhoud geeft een komisch, amusant geheel.
Instructie:
Zintuiglijk specifiek:Ik maak contact met de toegesprokene, loop in zijn/haar richting.Lieve/ beste… (bijvoorbeeld: wij zijn met onze vriendengroep aan het brainstormen geweest over wat jou nou het meest typeert. Weet je wat er uit kwam?? (even stil) Je raadt het nooit… (laat wat langere stilte vallen). Ik zie de persoon met grote ogen kijken, merk dat de groep stil wordt, voel dat de spanning wat oploopt en als hij weer iets af gaat nemen, zeg ik: het was unaniem stil!!Ik zie en hoor de toegesprokene lachen, voel wat hilariteit en merk dat meer mensen in mijn richting bewegen, voel een chemie bij de groep. Denk dit gaat goed. Ik voel mij verder ontspannen, mijn armen losser, voel me in mijn element Vervolg mijn verhaal, beweeg mijn lijf mee met mijn woorden, praat met duidelijke stem, afwisselend hard en zacht.Ik vervolg mijn verhaal aan de hand van het raamwerk, voer de spanning op door dingen in vragende vorm te zeggen, verhef mijn stem, loop naar de persoon toe, sla mijn armen wijd uit naar voren, hou dan even stil, voel de spanning weer oplopen, ik vertel de clou. Ik voel de ontlading.Ik hoor dat er gelachen wordt. Ik voel tinteling in mijn lijf. Krijg er steeds meer lol in. Ik merk dat ik wat van mijn raamwerk afwijk en inspeel op wat er gebeurt, ga improviseren. Beëindig mijn speech met slotzin.
De expert gaat bij het houden van een speech uit van de volgende
Overtuigingen:
Criteria:
Expert gaf via MindSonar aan dat in de voorbereiding informatie, rustige omgeving, voorbereidingstijd en ontspannen gevoel leidt tot inspiratie. Dit is waar het hem uiteindelijk om gaat, dit is voor hem het hoogste goed.
Probleem 1Er komen in de voorbereiding te weinig grappige items boven van de persoon die je wil toespreken.Oplossing:Creatieve deel aanspreken. Wanneer was je heel creatief, kwamen bij jou mooie ideeën boven. Dat verankeren en van daaruit dromen over de betreffende persoon. Om meer grappige elementen te vinden activeer je deel waarin je zelf veel humor ha
d, in humoristische bui was, je erg moest lachen om anderen of om jezelf. Of creativiteit en humor samen laten vallen in collapsing anchors.
Probleem 2Het lukt niet om een beeld van het raamwerk te zienOplossing:
Hulpbron ‘het zien van beelden van abstracte onderwerpen’ activeren en overbrengen.
Probleem 3
Spanning voelen als je voor groep staat.Oplossing:
Kijken welke overtuiging hieraan ten grondslag ligt.Indien probleem op overtuigingsniveau ligt dan overtuigingsveranderende techniek toepassen, (reimprint, reframing op levenslijn of wegspinnen van het gevoel, evt. remodeling indien je belemmerende stem hoort).Indien op vermogensniveau: circle of excellence om in ontspannen state te komen. Of ervaren waar de spanning, hetgeen samengebalde energie is, met name zit, eventueel een kleur geven en de energie uitnodigen om zich te verspreiden over het hele lijf, waardoor je in prettige alertheid toestand komt.
Probleem 4Bang zijn tekst kwijt te zijn.Oplossing:Anker maken voor ontspannen, vol vertrouwen en zelfverzekerd aanwezig zijn Dit activeren indien je draad kwijt bent.Ook zeggen tegen publiek, “waar was ik ook al weer gebleven,” geeft ook ruimte.
Probleem 5Je publiek reageert wat minder enthousiast dan je verwacht had.Oplossing:Vertrouw op het feit dat je voor jouw gevoel een goed verhaal hebt voorbereid. Evt. anker zelfvertrouwen activeren.Als je innerlijke rust hebt, kun je ook tijdens de speech besluiten nemen, onderwerpen overslaan of inkorten. Het wordt dan wel meer “geconcentreerd werken”.
Volgens de expert is de voorbereiding het belangrijkst, weten wat je wil gaan vertellen.Zonder goede voorbereiding wordt het een flop.Verder bij performance is goede timing het belangrijkst. Dat bouwt spanning op en daarna de ontlading.
De metaprogramma’s die hij tijdens voorbereiding gebruikt zijn met name:
De metaprogramma’s die hij tijdens de speech gebruikt zijn met name:
De techniek bestaat eigenlijk uit 2 onderdelenA. VoorbereidingB. Speech zelf
Je zou hier 2 aparte technieken van kunnen maken.